//marketing inspiration: 125 jaar Albert Heijn

Plus, Jumbo, C1000 en anderen: lezen jullie mee?
Albert Heijn, de grootste winkelketen van Nederland, bestaat deze maand 125 jaar, een hele prestatie, al ging het niet altijd even goed met de grootgrutter, in 2003 daalde het marketaandeel fors. Maar gelukkig was daar enkele jaren later de redder in nood: als onderdeel van die ‘perfecte’ reclame campagne samenhangend met een compleet nieuwe strategie: Harry de Albert Heijn Supermarktmanager!

Een schot in de roos: 6 jaar later (Harry is vanaf 2006 te zien) is deze Nederlandse knuffel-supermarktktmanager nog steeds niet van de buis weg te denken. Natuurlijk mocht een nieuwe campagne ter ere van het 125 jarige jubileum niet ontbreken. Maar Harry krijgt concurrentie:

Commercial Albert Heijn 125 jaar – Albert Heijn, Bureau: TBWA NEBOKO – Amsterdam

Waarom inspirerend?
De campagne bestaat uit meer dan enkel een goede tv-spot. Slim van AH om samen met hun A-merk partners deze campagne op te zetten (scheelt in de kosten) en is goed voor de samenwerking (lagere inkoopprijzen?). Daarnaast is er  de kartonnen speelwinkel: welk kind wil dat nu niet? Vroeger verzamelde mijn hele familie al verpakkingen voor mijn eigen Roel-markt (helaas liet mijn creativiteit bij het bedenken van een naam me destijds in de steek). Daarnaast kun je bij de Albert Heijn verschillend speelgoed kopen om je winkel op te fleuren: zoals een speelgoedkassa, speelgeld en een boodschappenmandje. Binnen drie dagen was dit speelgoed al uitverkocht (aldus Distrifood)! Er is echter één ding dat we vroeger niet hadden en dat ik persoonlijk nog het mooiste van de campagne vind: de bijbehorende website. Hier kunnen kinderen hun eigen bonus campagne opzetten: ze kunnen eigen posters maken die ze op hun eigen winkel plakken. Daarnaast kun je via een app en via de website winkel-geluiden afspelen zoals het geluid van een scanner of kassa. Maar het leukste is dat je een eigen bonus aanbieding kunt ‘omroepen’: de benodigde geluiden zijn ook af te spelen via de app of website, inclusief de HAMSTERUHHH-zin. Al met al weer een leuk bedachte maar vooral super uitgewerkte campagne, maar eerlijk is eerlijk met een groot marketingbudget en een bekroond bureau kom je altijd al een heel eind.

Advertenties