//marketing inspiration: Twizy (Renault)

Je hebt de reclame vast en zeker voorbij zien komen afgelopen weken. de nieuwe Renault Twizy staat in de showroom. Een 100% elektrische auto, naja auto? Eerder een scooter met een dak en een voorruit. Bij het zien van een review over deze auto enkele maanden geleden hield ik al mijn hart vast: hoe wil Renault dit voertuig nu in de markt zetten? Ik legde al snel de associatie met een ‘ luxe scootmobiel’  of ‘ elektrisch 45-km wagentje’. Niet bepaald een hip (lees ‘sportief’ in autovak-termen) voertuig.

Maar ziedaar: de Renault Twizzy wordt gepositioneerd als een hippe uitgaansauto voor jongeren! Om deze jongeren te bereiken gebruikte Renault welbekende ‘celebrity endorsers’. In dit geval de Franse David Guetta in zijn zus Cathy. Dit resulteerde in een visueel-prachtig-ogende commercial:

Waarom inspirerend?
Allereerst is het heel slim van Renault om dit aparte voertuig als hippe auto voor jongeren in de markt te zetten. Hadden ze dit niet gedaan dan ben ik bang dat het de stempel ‘seniorenkar’  kreeg. De auto zal in Nederland echter geen gretige aftrek krijgen met uitzondering van de autoverhuur-markt: ik houd m’n hart vast voor alle gehuurde Twizy’s-collones die we straks in de Limburgse heuvels zullen zien, naast de E-bikes, Quads en Vespa-scooters.

Daarnaast is de campagne zeer goed uitgevoerd. Voor de oplettende kijker: al veel eerder was de Twizy te zien in een videoclip van David Guetta (namelijk al in juni 2011!):

Op 3:10 minuten zie je al een bewegend billboard van de Twizy. Het komt dus niet helemaal uit de lucht vallen dat David Guetta en zijn zus de ‘ celebrity endorser’ van de Renault Twizy is. De nieuwste videoclip van David Guetta (‘ The Alphabeat’) is dan ook één grote Twizy-commercial (of de commercial is een aftreksel van de videoclip, ligt eraan hoe je het bekijkt).

De clip zal, zoals Renault hoopt, straks regelmatig te zien zal zijn op verschillende muziekzenders en uitgaansgelegenheden. Tot slot is er nog de bijbehorende website, ik vind het prachtig om te zien hoe een offline marketingboodschap (de tv-commercial) meer diepgang krijgt in de online boodschap (de website). Op de website kun je de bekende videoclip personaliseren met je eigen naam en foto! Je ziet jezelf dan regelmatig terug in de videoclip. Daarnaast kun je genieten van een 3D SOUND experience: de naam is hipper dan de uiteindelijke applicatie zelf, maar ach het ziet er allemaal gelikt uit. Complimenten voor Renault!

Advertenties