//Marketing Inspiration – IKEA midsommar

Het midzomerfeest  is in Zweden een groot nationaal feest, dat elk jaar gevierd wordt op de vrijdag tussen 19 en 25 juni. Traditioneel wordt er tijdens dit midzomerfeest een meiboom geplaatst vergezeld met de nodige lekkernijen en vooral drank. Meubelgigant IKEA straalt natuurlijk een en al Zweden uit, vandaar dat de midzomer ook in verschillende IKEA vestigingen gevierd wordt. In Nederland hebben bijvoorbeeld verschillende filialen extra acties in het teken van de midzomer.

Rond 2006 speelde de Duitse IKEA in op het nationale Zweedse feest door middel van de volgende commercial (die waarschijnlijk als viral op internet geplaatst werd):

Vertaling: “Gelukkig hebben we enkel het beste van de Zweedse midzomer mee naar huis genomen: De IKEA Wahnsinns Preise!, Kijk op internet of bij jouw IKEA”

Waarom inspirerend?
De video toont hoe Zweden het midzomerfeest vieren, althans het over-the-top stereotype-beeld: de hoofdrolspelers zijn aan het dansen maar vooral aan het (vr)eten en zuipen. De video toont weinig respect voor de Zweedse cultuur en past naar mijn idee niet bij de ‘familie’ -uitstraling van IKEA. Toch vind ik het spotje zeer gewaagd en dat maakt het naar mijn idee dan ook inspirerend. Het is niet de eerste keer dat IKEA zich op glad ijs begeeft met een commercial.

Ondanks dat IKEA zich vooral op families richt, richt het concern zich vooral ook op een jonge doelgroep, die zich zeker aangetrokken zullen voelen door bovenstaande video’s. Als je het zo bekijkt zijn bovenstaande commercials wellicht zo gek nog niet…. wel gedurft en dat past dan ook goed bij het hippe merk IKEA.

Wat vind jij ervan? ongepast & smakeloos of juist gedurft & hip?