Burger king: een sterk (lees:arrogant) merk

Ik kom niet snel in een fastfood-restaurant en al helemaal niet snel voor het eten. Toch blijf ik het een ontzettend interessante branche vinden: horeca op de meest effectieve en efficiënte wijze: innoverend, creatief maar vooral commercieel. In fastfood land zijn dan ook veel grote  merken te vinden. Een van deze grote merken is burger-gigant Burger King. Nummer 2 wereldwijd en veel beter qua smaak dan aartsrivaal McDonalds naar mijn mening. BK zelf is maar al te trots op hun ‘sterk’ merk en laten dat dan ook graag blijken, toen ik wat op hun website stond te surfen kwam ik de volgende tekst tegen:

“Ongevraagde ingezonden marketingideeën
Burger King® is een sterk merk. We begrijpen het daarom dat mensen zich met ons merk en onze producten bezig willen houden. Toch willen we je wijzen op het feit dat we op geen enkele wijze in zullen gaan op spontaan ingezonden marketingideeën en adviezen van technische en communicatieve aard. We doen dit om eventuele misverstanden op het gebied van auteursrechten etc. tegen te gaan. Daarnaast willen we niet afwijken van onze focus op onze centrale doelstelling: het verder ontwikkelen van ons aanbod zoals onze gasten van ons verwachten. We vragen je dus vriendelijk om ons geen ongevraagde marketingideeën met betrekking tot Burger King® te sturen. Hartelijk dank.”

Bron: website Burger King

Ik weet niet in welk jaar de marketingafdeling van Burger King leeft, maar we leven toch echt anno 2012. Wellicht introduceer ik voor de BK marketeer een nieuw begrip: crowdsourcing. Tal van personen en andere bedrijven staan te popelen om hun marketingidee te delen met andere. Veel bedrijven hebben d.m.v. crowdsourcing de meest innovatieve en creatieve producten en diensten op de markt gebracht (bijvoorbeeld DELL, Lays etc.) En wat doet Burger King? Elke suggestie of (marketing)idee wordt direct de prullenmand ingegooid! “Het verder ontwikkelen van ons aanbod, zoals gasten van ons verwachten”. Waarom ontwikkel je het aanbod (dat is de P van Product, beste BK-marketeers) dan niet samen met de gasten? MARKTgerichter kan haast niet toch?

Mijn mond viel in ieder geval van verbazing open; wat een arrogantie (“We begrijpen dat mensen zich met ons merk bezig willen houden”)! . Blijkbaar krijgt BK zoveel marketing-suggesties, zodat het lijkt alsof ze weinig goed doen op de marketingafdeling. Al wordt je als onderneming overspoeld met reacties dan nog zet je zoiets toch niet op je website? Wellicht weet deze Amerikaan nog niet zo goed, dat dikdoenerij in Nederland juist averechts werkt.

Ik heb echter ook nog een marketing-idee voor Burger King (dat ik dan maar niet e-mail), verander de slogan in Have it our way i.p.v. Have it Your way! Als je BK namelijk wil helpen met een leuk idee of suggestie wordt je (hartelijk) bedankt…

Advertenties