//Marketinginspiration – Top 5 mooiste kerstcommercials 2012

It’s the most wonderful time of the year! Tja… de kerst, een feest van samenzijn, terugblikken op afgelopen jaar, kerstmannen, Kerstbomen, coca cola, cadeaus en ow ja.. de geboorte van Jezus Christus. Tussen al het (commerciële) ‘kerstgeweld’ vergeet je haast waar het echt om draait. Maar goed, marketeers blazen dingen graag even op en maken alles net iets sprankelender en fonkelender. Vandaar, op deze dag voor kerst, de top 5 van mooiste kerscommercials 2012.

Nummerrrrr 5 – PostNL

POSTNL heeft crisis, althans dat beweren ze zelf. Er worden namelijk steeds minder kaarten verstuurd, terwijl de pakketjes van de online winkels alsmaar toenemen. Om het Nederlandse volk toch aan de ‘kaart te brengen’ laat PostNL toch nog maar even weten dat een kaartje sturen met kerst een stuk persoonlijker is dan een e-mail, tweet of Facebook-bericht. En gelijk hebben ze!

Nummer 4 – Allerhande kerstmarkt van Albert Heijn

Eerlijk is eerlijk, voor kerstmarkten moet je tocht echt bij onze oosterburen zijn. De kartonnen kraampjes die Albert Heijn in zijn supermarkten zet, lijken op de verste verte niet op een kerstmarkt. Maar het idee is top. Knap hoe de Zaanse grootgrutter er telkens weer in slaagt iets nieuws te bedenken rondom de feestdagen. Vandaar nummer 4.

Al vond ik de reclame van vorig jaar, stiekem iets beter. In de categorie: herinner je je deze nog?

Nummer 3 – Spar

O denneboom, O denneboom, wat zijn je takken… Wist je dat onze kerstboom 9 van de 10 keer een spar betreft? Niks de O denneboom! Bij louter toeval kwam ik dan ook terecht bij onderstaande reclame van de, jawel het bestaat nog, de SPAR. Niet de Nederlandse SPAR maar de Ierse welteverstaan.


Nummer 2 – Canadian Tire

Ik heb geprobeerd om commercials dicht bij huis te zoeken, echter aan de andere kant van de oceaan weten ze pas wat mooie kerstreclames zijn. Nummer 2 gaat dan ook naar Canadian Tire – zeg maar de Amerikaanse Halfords.


Nummer 1 – John Lewis

En dan de nummer 1, grote kans dat je ‘m al voorbij hebt zien komen. De reclames van John Lewis (warenhuis) zijn ieder jaar weer een plaatje. De kracht: inspelen op het gevoel. Geen overdreven kerstversiersels, geen 1 miljoen lampjes, geen plastieke kersmannen of kerststress. Liefde, daar draait het om!

Vergeet ook zeker niet die van vorig jaar te bekijken, deze is namelijk nog beter.

Ik wens je hele fijne kerstdagen!

Advertenties